Innovatie in de zorg: hoe een robot het verschil maakt bij GGZ Oost Brabant
In de wereld van de geestelijke gezondheidszorg lijkt technologie misschien een onverwachte bondgenoot. Toch bewijst Wendy Halie van GGZ Oost Brabant dat innovatie juist kan zorgen voor meer menselijkheid en eigen regie bij cliënten én meer werkplezier bij zorgprofessionals. Met een flinke dosis lef, creativiteit en doorzettingsvermogen bouwt zij samen met haar team aan een toekomst waarin sociale robots een waardevolle aanvulling zijn op de zorg.
GGZ Oost Brabant werkt samen met RobotCtrl en The Innovation Playground, twee bedrijven die zich ontwikkelen van start-up naar volwassen organisatie. Inmiddels zijn er al 25 robots operationeel binnen de organisatie, en de vraag groeit. “Onze ambitie is om door te groeien naar 100 sociale robots,” vertelt Wendy. “We merken dat sociale robots van grote meerwaarde zijn voor uiteenlopende doelgroepen, waardoor de vraag snel toeneemt.”
De robots worden vooraf geprogrammeerd door verpleegkundigen, soms samen met de cliënt. Hierdoor fungeren de sociale robots als verlengde arm van de zorgprofessional. De inzet van sociale robots laat nu al positieve resultaten zien. Zo was er een cliënt met ernstige angstklachten en autisme, die regelmatig contact opnam met de crisisdienst. In overleg met de zorgprofessional werd bij deze cliënt een sociale robot ingezet. Samen bepaalden zij de juiste toon en aanpak. De cliënt gaf aan behoefte te hebben aan directe instructies, uitgesproken in zelfgekozen bewoordingen – precies zoals de robot dat vervolgens kon doen. Deze aanpak gaf de cliënt zoveel houvast en rust, dat de crisismomenten afnamen en de telefoontjes naar de crisisdienst stopten. “Deze cliënt wilde in eigen gekozen bewoordingen directief aangesproken worden door de sociale robot – en dat werkte,” vertelt Wendy.

