Overzicht

CoWin - mediawanden

CoWin zijn veilige, interactieve mediawanden voor patiëntenkamers en extra beveiligde ruimtes. Ze ondersteunen autonomie, verbeteren communicatie en helpen dwangmaatregelen en isolatie te voorkomen of te verkorten.
CoWin - mediawanden

CoWin is initieel ontwikkeld als de-escalatieoplossing en de duur van eenzame opsluiting (isolatie) significant te verminderen. Sinds de introductie van onze slaapkamer oplossing (CoWin Horizon) richt Recornect zich ook op het voorkomen van dwang en drang.

Doelgroep

CoWin is ontwikkeld voor de klinische setting. Onze mediawanden hebben zich inmiddels bewezen in (Forensische) klinieken, verblijfsafdelingen en penitentiaire inrichtingen.
De cliënt is eindgebruiker. Het personeel kan de wanden op afstand bedienen. 

Implementatie en randvoorwaarden

Zonder goede implementatie geen innovatie. Een belangrijk onderdeel van de implementatie van CoWin is een gedegen training aan personeel, waarbij er vanuit praktijkvoorbeelden wordt aangeleerd hoe CoWin te configureren én personaliseren.

Er is geen specifieke (IT)kennis benodigd.

Voor de installatie en configuratie is aan de voorkant technische kennis vereist om de juiste infrastructuur aan te leggen (stroom/ethernet/netwerk/server). Betrek hier ook de ICT-afdeling van je organisatie bij. 

Type organisatie

CoWin richt zich op de klinische zorg voor alle doelgroepen waarbij veiligheid een belangrijk aspect is.

Materialen ter ondersteuning van de implementatie

Standaard bieden wij een training aan voor personeel. Vanzelfsprekend hebben wij daarnaast handleidingen, documenten, video's, afbeeldingen en brochures beschikbaar. Op de website van recornect staan een aantal van deze ondersteunende documenten.

Ondersteunende documenten

De technologie wordt bij meer dan 200 klanten in 13 verschillende landen ingezet. De klanten zijn overwegend klinieken en penitentiaire inrichtingen met de cliënt als eindgebruiker. 

Cliënten geven aan dat ze erg veel aan CoWin hebben. Het biedt ze afleiding, meer comfort en meer mogelijkheden tot contact.

Personeel geeft aan dat ze het prettig vinden cliënten meer te kunnen bieden en dat crisissituaties sneller kunnen worden afgewend.

Op de website heeft Recornect een aantal ervaringen gepubliceerd.

Succesverhalen

De technologie is momenteel nog in ontwikkeling. Er zijn nog geen officiële procesevaluaties gedaan naar deze technologie. Wel zijn er kwalitatieve onderzoeken uitgevoerd. De ontwikkelaar zegt hierover:

"Onze hard- en software is ontwikkeld op basis van zowel klinische expertise als ervaringsdeskundigheid, met als doel juist in crisissituaties autonomie en regie toe te voegen. In plaats van alleen vier muren krijgt de cliënt toegang tot mogelijkheden zoals tekenen, chatten, muziek luisteren, tv en radio kijken, en het veilig bedienen van verlichting en ramen. In overleg met het personeel wordt bepaald welke functies beschikbaar zijn, afgestemd op het behandel- en/of signaleringsplan.

Er zijn verschillende kwalitatieve onderzoeken uitgevoerd die de ervaringen van personeel en cliënten in kaart hebben gebracht. De ervaringen zijn erg enthousiast. Cliënten geven aan dat het houvast heeft geboden in een hele moeilijke tijd, personeel geeft aan dat het de duur van afzondering verkort en het de crisis sneller de-escaleert.
Er wordt momenteel een groot kwantitatief onderzoek uitgevoerd bij één van onze klanten in Zwitserland, dat wordt dit jaar gepubliceerd."

 

Op de site van Recornect staat meer gepubliceerd en hier kan je ook downloads aanvragen van eerdere studies.

Patienttevredenheid van CoWin