Overzicht

VRBieb

VR Bieb biedt een ruime keuze aan 360ᐤ content van VR in de zorg voor en door zorgprofessionals ontwikkeld.
VRBieb

Leren voor de professional

VR Bieb is ontwikkeld om het leerproces in de zorgsector te versnellen en te verbeteren via schaalbare, praktische VR-scenario’s. Het speelt in op de behoefte aan activerend leren, betere kennisoverdracht en het overbruggen van kennisverschillen tussen zorgdomeinen. De technologie maakt leren toegankelijker, aantrekkelijker en effectiever, met oog voor specifieke leerbehoeften per organisatie.
 

Doelgroep

De primaire doelgroep bestaat uit zorgprofessionals en cliënten binnen sectoren zoals ouderenzorg, GGZ, gehandicaptenzorg, welzijn, ziekenhuizen en huisartspraktijken. Subgroepen zijn leerlingen in leerhuizen, trainers en begeleiders. Intermediaire doelgroepen zijn opleidingscoördinatoren en zorgorganisaties. Selectie vindt plaats op basis van interesse in innovatieve leeroplossingen. Er zijn geen harde contra-indicaties, maar enige digitale basisvaardigheid is wenselijk.
 

Randvoorwaarden

Uitvoerders volgen een korte instructie of training. Gebruiksgemak staat centraal; de interface is intuïtief. Integratie met bestaande ICT-systemen is niet noodzakelijk. De fysieke ruimte waarin getraind wordt moet rustig en veilig zijn.

Materialen die nodig zijn:

  • Een VR-bril
  • Stabiele internetverbinding
  • Toegang tot het VR Bieb-platform

 

Type organisatie

VR Bieb is inzetbaar in diverse zorgdomeinen: klinisch, poliklinisch, ambulant, beschermd wonen/maatschappelijke opvang, langdurige zorg, jeugdzorg en onderwijs binnen de zorgsector. Zowel kleine als grote organisaties kunnen de technologie zelfstandig of in samenwerking met VR Bieb implementeren, mits ze beschikken over basisinfrastructuur en begeleidend personeel.

Ondersteunende materialen

Als je een abonnement hebt op de VRbieb krijg je via mijnvrbieb.nl toegang tot diverse hulpmiddelen zoals ondersteunende documenten en handleidingen, en filmpjes. 

Op dit moment zijn er 70 organisaties aangesloten bij VRBieb. De gebruikers zijn de zorgprofessionals in die organisaties. het type organisatie loopt uiteen van VVT, GHZ, huisartsenpraktijken, ziekenhuizen en ook binnen de GGZ wordt het ingezet.

Binnen de forensische zorg wordt er momenteel een pilot gedraaid in een instelling met de inzet van VRBieb, zodra hier meer bekend over is, zal dat hier gepubliceerd worden. 

De ervaring blijft hangen

Sommige gebruikers werken al vier jaar met VR, anderen zijn net begonnen. Wat overal terugkomt: de ervaring blijft hangen. Mensen hebben het er nog dagen later over. De grootste uitdaging is vaak het IT-netwerk. Veel zorgorganisaties hebben verouderde infrastructuur, wat soms zorgt voor vertraging. Verder merken we dat protocollen kunnen afwijken. De kracht zit vooral in het gesprek ná de ervaring dan. Stel dan vragen als: Wat viel je op? Wat doen wij anders? Of: wat zou jij anders doen? Juist dat nagesprek maakt het verschil.

Naar de VRBieb zijn verschillende procesevaluaties gedaan door diverse instellingen. VRbieb heeft hier geen toegang toe. Rondom de effectiviteit heeft VRBieb zelf geen studies gedaan, wel zijn er diverse studies over leren met behulp van VR. 

Samenvatting onderzoek van PwC:
The Effectiveness of Virtual Reality Soft Skills Training in the Enterprise (2020)

PwC's Emerging Technology Group (VS), in samenwerking met Oculus for Business en Talespin, voerde in 2019–2020 een pilotstudie uit bij nieuwe managers in 12 PwC-vestigingen in de VS. Deelnemers volgden dezelfde training over diversiteit en inclusief leiderschap via drie leermodaliteiten: traditioneel klassikaal, e-learning of VR (v-learning).

Belangrijkste resultaten:

Snelheid van leren: Deelnemers in VR maakten de training tot vier keer sneller af dan in een klaslokaal en 1,5 keer sneller dan via e-learning, zelfs wanneer rekening werd gehouden met extra tijd voor het wennen aan het VR-systeem.
Vertrouwen in toepassen van vaardigheden: VR-deelnemers voelden zich tot 275% zelfverzekerder om het geleerde toe te passen, vergeleken met 40% in klassikaal leren en 35% in e-learning.
Emotionele betrokkenheid: De betrokkenheid bij het trainingsmateriaal was 3,75 keer hoger dan in de klas en 2,3 keer hoger dan bij e-learning.
Focus tijdens de training: VR-leerders waren vier keer meer gefocust dan e-learners en 1,5 keer meer dan klassikale deelnemers, mede doordat VR minder ruimte biedt voor afleiding.
Kosteneffectiviteit op schaal: Vanaf ongeveer 375 deelnemers is VR net zo kosteneffectief als klassikaal onderwijs. Bij 1.950 deelnemers wordt het goedkoper dan e-learning. Bij 3.000 of meer deelnemers bespaart VR gemiddeld 52% ten opzichte van klassikale training.
Conclusie:

PwC concludeert dat VR een zeer effectieve methode is voor het aanleren van soft skills. Het is sneller, effectiever, emotioneel impactvoller en schaalbaar kostenefficiënt. Zeker in omgevingen waar gestandaardiseerde training nodig is op grotere schaal, kan VR grote meerwaarde bieden als onderdeel van blended learning.


Bronnen

PwC (2020): Understanding the Effectiveness of Virtual Reality Soft Skills Training in the Enterprise

VOCEDplus database

Future Visual