Overzicht

What's Up?

Het Virtual Reality (VR) assessment What’s Up? beoogt de geneigdheid tot reactieve agressie en de achtergrond daarvan te meten bij jongeren in de forensische jeugdzorg.
What's Up?

What’s Up? is een screeningsmethode voor jongeren (12 tot en met 23 jaar) die instromen in een forensisch zorgtraject. Het kan uitgevoerd worden als onderdeel van de diagnostiekfase, en beoogt  de geneigdheid tot reactieve agressie en de achtergrond daarvan te meten door blootstelling aan sociale triggers in interactieve VR. Het assessment wordt doorlopen in een enkele, individuele sessie van 30-40 minuten, uitgevoerd in een behandelkamer door één of twee getrainde professionals, volgens een uitgeschreven script.

Tijdens de afname wordt de jongere in VR blootgesteld aan verschillende sociale situaties die een reactie ontlokken. Door het opzetten van een VR-bril en hoofdtelefoon komt de jongere op een verlaten schoolplein, waarbij de jongere in elke situatie avatars tegenkomt waarmee sociale interacties ontstaan. Nadat de jongere gereageerd heeft op de avatars wordt de jongere uit de situatie gehaald om vragen te beantwoorden over wat er gebeurde, wat de jongere hiervan vond, en hoe de jongere hierop reageerde. Aan de hand van de reacties van de jongere en de antwoorden op de vragen na elke sociale situatie beoogt What’s Up? inzicht te geven in de geneigdheid tot reactieve agressie en de achtergrond daarvan.

Visueel beeld van de VR What's Up?

What’s Up? is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam, afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen, vakgroep Forensische Orthopedagogiek, en softwarebedrijf CleVR. Voor vragen of opmerkingen over What’s Up? kan contact opgenomen worden met ontwikkelaar en hoofdonderzoeker Hanneke Creemers (H.E.Creemers@UvA.nl).

In 2020 zijn de ontwikkelaars van What's Up? bij het programma Kwaliteit Forensische Zorg Jeugd (KFZ-Jeugd) aan de slag gegaan met de doorontwikkeling, toepasbaarheid en meerwaarde van de, door hun eerder ontwikkelde, screeningsmethode What's Up? De screeningsmethode What's Up is bedoeld om de geneigdheid tot agressie en de achtergrond daarvan te meten. Tijdens het assessment wordt een jongere in virtual reality blootgesteld aan een aantal sociale situaties, waarbij zijn/haar reactie geobserveerd wordt, de fysiologische reactie (hartslag(variabiliteit)) gemonitord wordt, en de jongere vragen beantwoordt over de achtergrond van de reactie. Samen met drie praktijkpartners werd onderzocht wat jongeren en professionals van deze manier van screening vonden, of het van meerwaarde is ten opzichte van informatie die al verzameld wordt in de diagnostiekfase, en wat belangrijk is voor implementatie in de praktijk.

De resultaten van het onderzoek en de handleiding zijn te vinden op de website van KFZ-Jeugd: Handleiding en Eindrapportage What's Up?

Om What’s Up? te kunnen uitvoeren is nodig:

  • Software-pakket What’s Up?, via CleVR (meer informatie over CleVR lees je hier)
  • Compatibele VR-hardware

Zie hiervoor ook de handleiding What's Up? 

Voor het uitvoeren van het assessment en het gebruiken van de gegevens die het oplevert zijn vereist:

  1. Kennis over het doel en de opzet van What’s Up?;
  2. Behendigheid in het opzetten, gebruiken en afkoppelen van het VR systeem;
  3. Behendigheid in het doorlopen van de procedure en het uitvoeren van de scenario’s van What’s Up?, inclusief het uit het hoofd kennen van de dialogen;
  4. Inzicht in hoe de gegevens die What’s Up? oplevert gebruikt kunnen worden.


Deze onderdelen staan beschreven in de handleiding What's Up?. Afhankelijk van de ervaring van de professional met VR, vereisen trainingsonderdelen 2 en 3 dat de handelingen na instructie meerdere malen geoefend worden, waardoor de professional zich deze eigen kan maken. Trainingsonderdeel 3 vereist dat de professional het script van het assessment goed bestudeert, en de dialogen van scenario’s #1 - #5 in het geheugen opslaat. Geïnteresseerden in een training waarin deze onderdelen aan bod komen en wordt geoefend met trainingsonderdelen 2 en 3 kunnen contact opnemen met Hanneke Creemers (H.E.Creemers@UvA.nl).